پیشرفت تحصیلی در دوران کرونا

پیشرفت تحصیلی در دوران کرونا

پیشرفت تحصیلی در دوران کرونا / سخنی با والدین پیرامون تحصیل فرزندانشان در این روزها

شروع بیماری کرونا موجب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در کل دنیا، همچنین ایران شده است. با تعطیلی مراکز آموزشی بسیاری از والدین نگران آینده‌ی شغلی و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود هستند.

با فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش‌ و پرورش این نگرانی تا حدودی رفع گردیده است. سیستم آموزش‌ و پرورش و معلمان دلسوز توانسته‌اند با تشکیل کلاس‌های درس مجازی و برنامه‌های مجازی آموزش از راه دور، تا حدودی عقب‌ماندگی‌های درسی و تحصیلی دانش‌آموزان را رفع کنند.

صدا و سیما و شبکه‌ی آموزش نیز در ارائه‌ی دروس مختلف قدم‌های مثبتی برداشته‌اند، اما با توجه به این‌ که این بیماری بسیار غافلگیرانه شیوع پیدا کرد در حالی‌ که هیچ‌گونه زیرساخت و بستر لازم برای آموزش‌های مجازی در کشور ما ایجاد نگردیده، این امر مشکلات زیادی را به وجود آورد است. ما در این مطلب قصد داریم تا با شما والدین در مورد وظایف و فعالیت‌هایی که می‌توانید در این دوران برای پیشرفت تحصیلی فرزندتان انجام دهید بیشتر صحبت کنیم.

نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

نه‌ تنها امروز بلکه همیشه و در همه حال دانش‌آموزان نیازمند حمایت و کمک‌های  والدین و خانواده برای پیشرفت تحصیلی و زندگی هستند. والدین آگاه و باتجربه با حمایت‌های درست و انجام وظایف خود می‌توانند موجب پیشرفت تحصیلی و موفقیت فرزند خود شوند. بالعکس خانواده‌های ناآگاه و بی‌مسئولیت نیز با رفتارهای نادرست خود فرزندان را سردرگم می‌کنند و احساس می‌کنند با تعطیلی مدارس دیگر نیازی به تحصیل و آموختن دروس نیست. از این‌ رو هرچقدر والدین در این مورد اطلاعات بیشتری داشته باشند بهتر و بیشتر می‌توانند کمک‌حال فرزندان خود در امر تحصیل در روزهای کرونایی باشند.

امروزه با شیوع ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی مدارس، وظایف والدین بیشتر از قبل اهمیت یافته است چراکه مدیریت و حمایت خانواده‌ها در دوران قرنطینه‌ی خانگی می‌تواند موجب شود دانش‌آموزان از زمان خود بهترین استفاده را بکنند و آموزش‌های درستی داشته باشد.

توصیه می‌شود والدین عزیز اطلاعات خود را در مورد آموزش دروس با توجه به پایه‌ی درسی دانش‌آموز خود از فضاهای مجازی کسب کنند. در این رابطه می‌توانند با مشاوران تحصیلی نیز تماس برقرار کرده و از آن‌ها نیز کمک بطلبند. هرچقدر میزان اطلاعات خانواده‌ها در این مورد بیشتر باشد فعالیت‌های آن‌ها در مسیر درست‌تری قرار می‌گیرد و نتایج مثبتی را خواهد داشت. خانواده‌ها از روش‌ها و راه‌های مختلفی می‌توانند در این دوران به فرزندان خود کمک کنند تا بهترین بهره را از آموزش‌های مجازی ببرند که ما در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مدیریت زمان توسط والدین

با شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، افراد مجبور هستند در خانه بمانند و تا جای ممکن از خانه بیرون نروند، مگر افرادی که برای ادامه‌ی شغلشان مجبور هستند ساعاتی را در بیرون از خانه باشند. این قرنطینه و در خانه ماندن برای دانش‌آموزان پیامدهای منفی و مثبتی به وجود آورده است.

  • نکته‌ی مثبت این مسئله این است که دانش‌آموزان وقت بیشتری را برای مطالعه پیدا می‌کنند و می‌توانند با آرامش بیشتری در بستر خانه به تحصیل بپردازند.
  • نقطه‌ی منفی موضوع مربوط می‌شود به این مسئله که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، افراد را درگیر خود کرده است و نوجوانان نیز دوست دارند تا در این فضاها حضور یابند و سرگرم شود، در این حالت باید خانواده‌ها مدیریت زمان را فرابگیرند و روی فرزندان خود نیز آن را اجرا کنند به صورتی که در حد ممکن آسیبی به یادگیری و آموزش‌های تحصیلی دانش‌آموزان وارد نشود.

توصیه‌ی ما این است که خانواده‌ها بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای تحصیل و فعالیت‌های خارج از درس فرزندان خود انجام دهند. تنها تحصیل و خواندن کتاب یا شرکت در کلاس‌های مجازی را به فرزندان خود تحمیل نکنند، در کنار انجام امور مربوط به یادگیری دروس، می‌توانند فعالیت‌های جانبی مانند تماشای فیلم با خانواده و انواع سرگرمی‌های مختلف بنا بر ذائقه و سلیقه‌ی فرزندان خود، در برنامه درسی آن‌ها بگنجانند.

خانواده‌ها و والدین عزیز بهتر است از افراط‌ و تفریط بپرهیزند، چرا که برخی از خانواده‌ها به علت نگرانی‌های بیش‌ از حد، فرزندان خود را مجبور می‌کنند تا ساعات بیشتری را به درس خواندن بپردازند، در این حالت نهایتا چیزی جز خستگی و بی‌انگیزه شدن فرد از درس به بار نخواهد آمد.

حمایت و کمک در تحصیل

خانواده‌ها در صورتی‌ که توانایی و تحصیلات کافی داشته باشند بهتر است در این ایام بیشتر به فرزندان خود در یادگیری دروس کمک کنند و اشکالات درسی آن‌ها را رفع کنند. در صورتی‌ که مباحث درسی از حد تحصیلات و توانایی آن‌ها فراتر رود، می‌توانند از فامیل، دوستان و آشنایان کمک بخواهند تا برای رفع اشکالات درسی فرزندانشان به آن‌ها کمک کنند.

ایجاد فضای آرام برای تحصیل

نقش خانواده‌ها در ایجاد جو روانی و فضای سالم برای تحصیل فرزندانشان همیشه مورد اهمیت بوده است و روی آن تاکید می‌شود اما در این روزها به علت اینکه دانش‌آموزان بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

متاسفانه به علت اینکه افراد خانواده مجبور هستند زمان بیشتری در خانه بمانند اختلافات خانوادگی و برخی جروبحث‌ها بیشتر شده است. بهتر است بدانید این عوامل روی یادگیری و روح و روان دانش‌آموزان تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و یادگیری آن‌ها را کمتر خواهد کرد. خانواده‌ها باید به این نکته توجه کنند، برای اینکه فرزندشان از تحصیل عقب نماند و یادگیری بهتری داشته باشند بهتر است با آرامش بیشتری مسائل و مشکلات خانواده را حل کنند و فرزندان خود را درگیر این مسائل نکنند.

در زمان قرنطینه تمام اعضای خانواده در خانه حضور دارند و سر و صدای زیادی ایجاد می‌شود که ممکن است موجب بر هم زدن تمرکز فرد موقع مطالعه درس‌هایش شود، از این‌ رو توصیه می‌شود والدین عزیز به‌خصوص مادران این مسائل را مدیریت کنند و توجه کافی به ایجاد فضای آرام برای مطالعه‌ی فرزندشان داشته باشند تا دانش‌آموزان بتوانند در آرامش بیشتری درس بخوانند.

ایجاد فضای مناسب برای آموزش‌های آنلاین نیز مهم و اساسی است. در این دوران که آموزش‌های درسی دانش‌آموزان توسط معلمین از طریق فضای مجازی و برنامه‌های آموزش‌ و پرورش ارائه می‌شود بهتر است خانواده‌ها بسترهای لازم را برای این آموزش‌ها ایجاد کنند، همان‌طور که می‌دانید فضای مجازی نیازمند اینترنت است از این‌ رو خانواده‌ها باید در حد توان خود اینترنت، با سرعت مناسب برای فرزندان خود فراهم کنند تا دانش‌آموزان بتوانند از آموزش‌های آنلاین بهترین بهره را ببرند.

بهره‌گیری از مشاوران تحصیلی

مشورت با مشاوران تحصیلی  را فراموش نکنید. برای این کار لازم نیست حتما مراجعه‌ی حضوری داشته باشید، می‌توانید از طریق فضای مجازی یا در قالب تماس‌های تلفنی از مشاوران مشورت بگیرید تا بهتر بتوانید به فرزندان خود در تحصیل‌شان کمک کنید.

مشورت با مشاوران برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که فرزندان آن‌ها در حال آماده شدن برای کنکور هستند، اهمیت بیشتری دارد. مشاوران با توجه به تجاربی که دارند می‌توانند شما را راهنمایی کنند تا بتوانید از زمان و امکاناتی که در اختیار دارید بهترین استفاده را داشته باشید. در صورت اینکه فرزند شما در برخی موارد درسی مشکل داشته باشد مشاوران می‌توانند بهترین منابع کمک‌ درسی و راه‌های تهیه‌ی آن را به شما معرفی کنند، از این‌ رو بهتر است مشورت با مشاوران را از یاد نبرید.

راهکارهای مهم برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

  • روی درس خواندن فرزندتان نظارت داشته باشید اما در کارهای او دخالت نکنید تا کار به لجبازی نکشد.
  • در صورت نیاز با معلم فرزندتان ارتباط برقرار کنید، سوالات لازم را از آن‌ها بپرسید، اما در برقراری همین ارتباط نیز افراط نکنید تا فرزندتان احساس نکند که شما او را کنترل می‌کنید.
  •  در تنظیم برنامه‌ی درسی فرزند خود برنامه‌های جانبی مانند ورزش، فیلم دیدن، سرگرمی با فضای مجازی، بازی و … را بگنجانید.
  •  اجازه ندهید فرزندتان بیش‌ از حد به اخبار و مسائل پیرامون بیماری کرونا درگیر شود، اجازه دهید با آرامش خاطر بیشتری به‌دورازاسترس روی تحصیل خود تمرکز کند.
  • به علت اینکه در این دوران دانش‌آموزان از دوستان خود دور می‌شوند به برقراری ارتباط با آن‌ها نیاز پیدا می‌کنند تا هم بتوانند انگیزه‌ی کافی برای درس خواندن داشته باشند و هم روحیه بگیرند. بهتر است اجازه دهید تا آن‌ها از طریق فضای مجازی و یا تماس‌های تلفنی با دوستان خود ارتباط برقرار کنند.
  •  اگر فرزندتان در دروس این دوره دارای مشکلات جدی است، نگران نباشید و نگرانی‌های خود را به فرزند خود انتقال ندهید، می‌توانید از معلمین و مشاورین در این مورد کمک بگیرید.

سخن آخر

سیستم آموزشی کشور ما متاسفانه بستر و زمینه‌های لازم برای آموزش‌های مجازی را ندارد پس باید با تکیه‌ بر این حقیقت خانواده‌ها خودشان به فکر تحصیل و یادگیری دروس فرزندان‌شان، حداقل در این دوره‌ی زمانی که مدارس تعطیل شده‌اند، باشند. آموزش‌های آنلاین واپلیکیشن‌هایی که برای این آموزش‌ها ارائه شده است نیز با مشکلات زیادی همراه است از این‌ رو بهتر است خانواده‌ها با توجه به توانایی و وضعیت مالی که دارند تلاش خود را برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود انجام دهند.

 



نظر خود را بنویسید