ساعت زیستی درون ما (2)

ساعت زیستی درون ما (2)

ساعت زیستی درون ما  2

دوست من! هر چه ساعت انجام یک فعالیت مشخص، در طی روزهای مختلف، ثابت‌تر باشد، ساعت زیستی درون بدن شما فرصت بیشتری برای تنظیم خود پیدا خواهد کرد. مثلا اگر فردی همیشه ساعت 6 صبح از خواب بیدار شود، ساعت زیستی وی به گونه‌ای فعالیت خواهد کرد که نیاز فرد به خواب در طی مراحل عمیق خواب تا قبل از ساعت 5:10 صبح به طور کامل برطرف شود. ساعت زیستی از حدود 5:15 عمق خواب فرد را کاهش می‌دهد. از حدود ساعت 5:30 ترشح گروه خاصی از هورمون‌ها آغاز می‌شود، قند خون بالا رفته و فشار خون افزایش می‌یابد. از حدود 5 دقیقه به 6 صبح ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند به گونه‌ای که فرد در ساعت 6 صبح بدون نیاز به هیچساعت زنگ‌داری به راحتی از خواب بیدار می‌شود و احساس می‌کند خستگی روز قبل به طور کامل از بدن وی خارج شده است. اما اگر همین فرد که به بیدار شدن در ساعت 6 صبح عادت کرده است.، روز بعد یک ساعت زودتر به بستر برود و این بار ساعت 5 صبح به کمک یک ساعت زنگ‌دار از خواب بیدار شود، با توجه به آماده نبودن شرایط بدنی و ذهنی، در هنگام بیدار شدن از خواب، به سختی از رختخواب جدا می‌شود و تا مدتی احساس کسل بودن و خواب‌آلودگی می‌کند و ممکن است همین به هم خوردن ساعت زیستی فرد، برنامه‌ی روزانه‌ی وی را خراب کند.

حالا سوال این است که برای استفاده‌ی بهینه از چنین مکانیسم قدرتمندی که در درون بدن همه‌ی ما وجود دارد چه باید کرد؟ بدون شک بهره‌گیری صحیح از چنین روش‌هایی به خصوص در شرایط زمانی فشرده‌ی امسال برای موفق شدن در اجرای یک برنامه‌ریزی صحیح زمانی کاملا ضروری است.

در به کارگیری این روش‌های مهم زیستی، توجه به یک شعار بسیار ساده اما بسیار کاربردی، حیاتی است:

«ضروری است تا حد امکان برای تک تک کارهای خود برنامه‌ریزی زمانی ثابتی داشته باشید و به این برنامه وفادار بمانید.»

وجود این برنامه‌ی ثابت زمانی، به ساعت زیستی شما امکان می‌دهد شرایط مناسبی از نظر بدنی و ذهنی برای شما پیش از اجرای هر فعالیتی، فراهم کند. شما با ثبت عملکرد روزانه خود و سعی در ثابت نگاه داشتن زمان فعالیت‌های مهم زیستی، نظیر خوابیدن و غذا خوردن به عملکرد ساعت درونی خود نظم داده‌اید و با احترام به این ساز و کار مهم درونی، بدن خود را در افزایش بازدهی و کارآیی روزانه یاری خواهید کرد.

 

منبع: کتاب "همراه من، برنامه‌ریزی هفتگی کنکور"



نظر خود را بنویسید